Wednesday, February 25, 2015

González Iñárritu flies with "Birdman"

 
 
The Mexican director Alejandro Gonzalez Inarritu and his hypnotic "Birdman" flew more than high in the Oscar ceremony held last Sunday. After rubbing the award twice, the brave director and his entourage collected four flashy Oscars (Best Picture, Best Director, Best Screenplay and Best Cinematography), which eloquently speaks of the mastery and originality of the film starred by Michael Keaton, who astonishes with a role likeness of his career.
Four Oscar to reward a film shot in a surprising and continuous sequence which sneaks around the bowels of a theatre through a drum rhythm. An actor rundown and only recognized for his role as a superhero fights to save his career, garner an artistic legacy and get rid of the suit and coat that trips his reasoning.
Riggan -Michael Keaton- suffers a constant inner fight with the character that launched him to fame and who embodies the Hollywood commercialism. He wants to get away from him but the inner voice keeps tormenting the actor. This battle provide the backbone of the plot, centered in the days before the premiere of the play that Riggan stars, directs and adapts. The fears and frustrations of the actor and the desire for artistic recognition punctuate a black comedy that satirizes about the industry of the "star system" and where can also be highlighted the performances of Edward Norton and Emma Stone.
But what Academy has really awarded is the courage in regards the plane sequence, the originality of the script and expertise Iñárritu when squeezing the dramatic side of his actors. Without a doubt, the masterpiece of the Mexican director, who began heading to Hollywood after the success which marked her film debut: "Amores Perros".
This tape already flirted with the Oscar for Best Foreign Language Film in 2001. Meanwhile, in 2007, another tale of interwoven stories, Babel, also stood at the gates of the statuette, this time the Best Picture and Best Director. Biutiful, in 2011, failed as wellpr to boost the award for best foreign film.
So, the Mexican director, who has obtained the success that he had been prowling with a critique of the "establishment" of Hollywood and tortuous twilight of the "celebrities", used his moment of glory to "spank" the Governments of Mexico and US. "I want to take a second to dedicate this award to my compatriots in Mexico. I pray we can find and have the government we deserve and that the generation that is living in this country -for USA- can be treated with the same respect and dignity that the people who came before and helped to build this country of immigrants", he said. Before, the actor Sean Penn, who presented the award to best director, ran a joke which Iñárritu downplayed.
 
(Spanish version) 
 
González Iñárritu vuela con “Birdman”
El director mexicano Alejandro González Iñárritu y su hipnótica “Birdman” volaron más que alto en la ceremonia de los Oscar celebrada el pasada domingo. Tras acariciar el premio en dos ocasiones, el gallardo realizador y su séquito coleccionaron cuatro estatuillas de relumbrón (Mejor Película, Mejor Director, Mejor Guion y Mejor Fotografía), las cuales hablan con locuacidad de la destreza y originalidad de la cinta protagonizada por Michael Keaton, quien borda un papel hecho a imagen y semejanza de su trayectoria profesional.
Cuatro Oscar con los que se premia una película rodada en un sorprendente y continúo plano secuencia que no deja de serpentear agolpe de tambor por las entrañas de un teatro de Broadway en el que un actor venido a menos y solamente reconocido por su papel como superhéroe pugna por salvar su carrera, granjearse un legado artístico y librarse del traje y la capa que zancadillean su raciocinio.
Riggan –Michael Keaton- libra una constante lucha interior con el personaje que le lanzó a la fama y que encarna el mercantilismo hollywoodiense. Quiere zafarse de él pero la voz interior no cesa y el tormento del actor vertebra el desarrollo de la trama, centrada en los días previos al estreno de la obra que Riggan protagoniza, dirige y adapta. Los miedos y frustraciones del actor así como el ansia de reconocimiento artístico jalonan, de este modo, una comedia negra que satiriza sobre la industria del “star system” y en la que también destacan las interpretaciones de Edward Norton y Emma Stone.
Pero lo que realmente ha premiado la Academia es la valentía a la hora de servirse del plano secuencia, la originalidad del guion y la pericia de Iñárritu a la hora de exprimir la vis dramática de sus actores. Sin lugar a duda, la obra cumbre del director mexicano, quien emprendió rumbo a Hollywood tras el éxito que supuso su film debut: “Amores Perros”.
Esta cinta ya coqueteo con el Oscar a Mejor Película de Habla No Inglesa en 2001. Mientras, en 2007, otro relato de historias entrelazadas, Babel, se quedó también a las puertas de la estatuilla, en esta ocasión los de Mejor Película y Mejor Director. Biutiful, en 2011, tampoco consiguió alzar el premio a mejor filme extranjero.
Así las cosas, el director mexicano, que ha obtenido el éxito que venía rondando con una crítica sobre el “establishment” de Hollywood y el tortuoso ocaso de las “celebrities”, aprovechó su momento de gloria para “atizar” al Gobierno de México y al estadounidense. “Quiero tomar un segundo para dedicarle este premio a mis compatriotas en México. Ruego para que podamos encontrar y tener el gobierno que nos merecemos y que la generación que está viviendo en este país –por USA-, para que puedan ser tratados con el mismo respeto y dignidad que la gente que llegó antes y ayudó a construir este país de inmigrantes”, declaró. Antes, el actor Sean Penn, quien entregó el galardón al realizador, deslizó una broma de mal gusto a la que Iñárritu resto importancia.

No comments:

Post a Comment